Men det som til nå har provosert AP-ledelsen mest er at forbund etter forbund, også Handel og Kontor, stiller krav om at EØS-avtalen ikke må gripe inn i arbeidslivet på samme måte som i dag. Dette har fått ledende talspersoner for Arbeiderpartiet til å finne fram storslegga i EØS-debatten.
Martin Kolberg er
ikke snauere: «Når man angriper arbeidslivsdelen av EØS-avtalen,
så angriper man i realiteten hele EØS-avtalen.»
(Dagsavisen 9.11.2012)
-
at en ikke vil ha en
EØS-avtale som kan gripe inn mot norske tariffavtaler.
-
at en ikke vil ha en
EØS-avtale som kan svekke faglige rettigheter eller den norske
arbeidsmiljølovgivningen.
-
at en ikke vil ha en
EØS-avtale der EØS-regler har fortrinnsrett framfor ILO-konvensjoner som Norge
har ratifisert.
Ikke alle forbundsvedtak har med det tredje punktet, men alle er konkrete om hva de vil slå ring omkring.
Parlamentet
gikk inn for en juridisk bindende sosialprotokoll knytta til EU-traktaten som skulle
sikre at konfliktretten ikke underordnes den frie flyten av arbeidskraft
Euro-LO formulerte
i 2009 teksten til en slik sosialprotokoll der kjernen var: ”Ingen ting i traktatene, verken økonomiske
friheter eller konkurranseregler skal ha prioritet over grunnleggende sosiale
rettigheter og sosiale framskritt. I tilfelle av konflikt skal grunnleggende
sosiale rettigheter ha fortrinnsrett.”
Roar
Flåthen har også havna på samme «skråplan» – sjøl om han i andre sammenhenger
har bidratt til sleggeslaga mot EØS-kritikerne. Sammen med lederne for Unio og
YS mener han at «grunnleggende faglige rettigheter må respekteres og at
europeisk fagbevegelse sitt forslag om en sosial pakt må bli en realitet. …»
(Klassekampen 14-11.2012)
Det er da også
EØS-avtalens inngrep i arbeidslivet som har utløst de sterke reaksjonene mot
EØS-avtalen i mange fagforbund og LO-foreninger. Det kravet de fleste samler
seg om, er at EØS ikke må kunne sette til side norske tariffavtaler eller
lovbestemte rettigheter i arbeidslivet.
I utgangspunktet
vil nok EU-kommisjonen avvise slike krav. Men EU har stadig godtatt at enkelte
medlemsstater ikke er med på alt som EU driver med. Storbritannia fikk f.eks. i 1992 nettopp et
unntak fra EUs regelverk for arbeidslivet og var i flere år ikke forpliktet av
dette regelverket. Forsøkene på å motvirke kriseutviklingen rundt om i EU vil
nok føre til en serie nye særordninger for enkeltland eller grupper av EU-land.
De ønskene som mange norske fagforbund har om å skjerme norske tariffavtaler og den norske arbeidsmiljøloven mot EU-vedtak og EU-dommer er derfor identiske med de krav som Euro-LO og fagbevegelsene i mange EU-land har stilt. De ønskene bør få støtte også fra Arbeiderpartiet slik at grunnlaget kan legges for en offensiv valgkamp som fagbevegelsen kan gjøre til sin.
(Trykt i Klassekampen lørdag 24. november 2012)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar