Syriza utfordra
både Angela Merkel og sin egen venstreside med et forsiktig reformprogram
«Tysk triumf i Brussel!» Det sa
de tyske forhandlerne, og budskapet om «et ydmykende gresk nederlag» ble
formidla videre over hele Europa av journalister som jobba i flokk.
«Svik og forræderi» – det får
Syriza høre fra den delen av venstresida som hadde venta at de greske forhandlerne
skulle sette kapitalismen på plass i forhandlingene i Brussel.
Men Syriza hadde ikke noe annet
enn et forsiktig reformprogram med sikte på å vri seg unna den kuttpolitikken
som var påtvunget utafra. Et klart anti-kapitalistisk valgopplegg hadde knapt
gitt Syriza regjeringsmakt ved valget i januar. Det kan bi annerledes alt om
noen måneder, hvis EU-makta fortsatt velger å berge banker i stedet for
mennesker.
Var utfallet overraskende? Kanskje for dem som så for seg det den tyske
samfunnsfilosofen Habermas så vakkert, men livsfjernt, har kalt en
«herredømmefri samtale». Men mange former for makt var i spill rundt
forhandlingene. Det maktspillet kan bli både hardere og mer synlig.
Men ved denne korsveien var det
ingen sjanse for at Syriza kunne få en avtale om fortsatt påfyll av lån gitt
uten vilkår. Valget sto mellom en avtale med vilkår – eller ingen avtale.
Ingen avtale ville ha betydd at EUs
sentralbank ville stoppe all støtte til greske banker, at de raskt ville gå konkurs
- og at Hellas hadde forsvunnet ut av euro-fellesskapet. Men Syriza hadde ikke
gått til valg på å erstatte euro med drakmer.
Det var på dette punktet de
greske forhandlerne ikke hadde noen forhandlingsposisjon. Tyske medier forteller
at da finansminister Schäuble innså at grekerne ikke hadde noe alternativ til euromedlemskapet,
var utfallet av forhandlingene gitt.
Grekerne fikk et lån stort nok
til å holde økonomien flytende i fire måneder – mot å godta noen forpliktelser
som er vage nok til at de reelle forhandlingene vil fortsette med stadig nye
forhandlingsbrudd, stadig nye frister, stadig mer nervekrig, fram til 1. juli.
I stigende grad vil
grunnleggende maktforhold med rekkevidde langt utover Hellas avgjøre utfallet
av forhandlingene. Syriza vil skyve den sosiale katastrofesituasjonen inn i
forhandlingene – og blant annet etterlyse hva som må til for at de 200.000 som
har forlatt Hellas for å finne arbeid i andre land, skal komme tilbake for å få
skikk på den greske økonomien. De fleste er initiativrike og godt kvalifiserte,
enten de er ingeniører, økonomer, leger eller lærere.
Syriza-regjeringen har forplikta
seg til bygge opp en effektiv skatteinnkreving, skatte de rike etter
fortjeneste, også eierne av den skipsflåten som står for femteparten av all
tonnasje i verden – og ta opp kampen mot korrupsjonen. Disse forpliktelsene var
en sentral del av valgløftene til Syriza og var dermed ikke noe løftebrudd.
Forhandlingene de neste ukene og
månedene vil dreie seg om kuttkrav, salg av statseiendom og lovgivningen for
arbeidslivet.
Kuttkrav vil det bli forhandla
om så lenge Hellas trenger pengestøtte utafra. Om privatiseringskrava har finansminister
Varoufakis foreløpig sagt at Syriza-regjeringen ikke avviser privatisering som
prinsipp. Men privatisert statsvirksomhet må ikke ende som monopoler i privat
regi, samtidig som salg i en tvangssituasjon er det minst lønnsomme en
regjering i pengenød kan sette i gang med.
Uenigheten om hvordan det greske
arbeidslivet skal lovreguleres, er nok det mest grunnleggende. Syriza hyller
ILO-regelverket, mens troikaen gjorde alt den kunne for å undergrave det. Her
tørner Tsipras og Varoufakis mot alt som fins av nyliberale EU-politikere. Blir
grekerne stående uten brei europeisk støtte i dette sammenstøtet, er utfallet
gitt, Men er akkurat det gitt?
Falt forhandlerne for egne grep?
En god del medieoppslag sprer iherdig dette bildet. Economist bruker ei helside
på å få fram at Varoufakis kunne ha oppnådd veldig mye mer, men provoserte med
væremåte og klesdrakt.
Forhandlerne til Syriza
kritiseres også av partifeller som ville likt et heroisk «nei» bedre enn et
uklart «javel» for å kunne skyve eventuelle avklaringer ut i tid. Men det
Syriza i hvert fall oppnådde, var å få fram de første synlige sprekkene på
EU-sida.
Syriza gjør et nummer av at troikaen
er tatt vekk. Nå omtales EU-kommisjonen, EUs sentralbank og IMF i
avtaledokumentene som «institusjonene». Syriza ser seg av flere grunner tjent
med å møte dem enkeltvis.
Det siste året har IMF ved flere
anledninger beklaga at Hellas ble utsatt for så harde kuttkrav, og de siste
dagene har Juncker som president for EU-kommisjonen og Draghi som
sentralbanksjef vist større forståelse for greske krav enn mange av
EU-regjeringene.
Angela Merkel kan gjenta i det
uendelige at verken EU eller eurosonen er en «overføringsunion». I klartekst
har tyske borgere (og velgere) blitt fortalt (og forsikra) at rike land ikke
har noe ansvar for land som blir hengende etter i økonomisk utvikling. Hvert
land er ansvarlig for sin egen situasjon.
Dette viser hvor himmellangt EU
er fra situasjonen innen en nasjonalstat – der det både via skatteregler og
trygdesystem fins automatiske støtputer for regioner som rammes av uheldig
økonomisk utvikling - samtidig som det kan vedtas særlige krisepakker for slike
regioner. Og da er ikke krisepakkene lån med harde forpliktelser som vilkår for
at de blir gitt.
Det som på sikt er farligst for
hele EU-konstruksjonen, er at ulik utvikling øker konflikter mellom medlemsland.
Ulik økonomisk utvikling fremmer ikke solidariteten mellom «flittige tyskere og
finner» og «late og kravstore grekere».
De fleste økonomer ville i dag i
tillegg være enige om at den valutaunionen som faktisk eksisterer, nettopp er en
viktig del av årsaken til at medlemsland utvikler seg så ulikt økonomisk.
Det er dette spenningsfeltet
Tsipras ville utnytte da han oppsummerte forhandlingene så langt: Hellas vant
en trefning – og krigen fortsetter.
(Artikkelen ble trykt i Klassekampen lørdag 28. februar 2015)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar