Kan EØS-avtalen være god mot oss i Norge når det indre markedet raserer arbeidslivet i EU-land?
«Norsk
arbeidsliv utfordres av sterke krefter. EØS-avtalen kan hjelpe oss å overvinne
dem», skrev Jonas Gahr Støre over ei dobbeltside i Klassekampen på torsdag.
Men
mange av de kreftene som utfordrer norsk arbeidsliv, ligger nok innebygd i
EØS-avtalen. Gjennom EØS har vi f.eks. overtatt hele regelverket for EUs indre
marked. Da er det ikke dumt å kikke litt på hvordan utviklingen har vært i EUs
arbeidsliv etter at dette regelverket ble innført skritt for skritt etter 1986.
Store
deler av EU er i dag et sosialt og økonomisk katastrofeområde. Det bekreftes av en stri strøm av rapporter fra EU-kommisjonen,
Euro-LO, ILO, OECD – og av alle, IMF.
Det er mer ufrivillig
deltids- og midlertidig arbeid, mer svart arbeid og stadig flere «working
poor», mennesker som ikke tjener nok til å forsørge seg sjøl om de er i fullt
arbeid. Men
les boka til Ingeborg Eliassen («Harde
tider. Det nye arbeidslivet i Europa») som kom ut før jul! Der får du
virkelig krisehverdagene og menneskene (!) inn på livet.
Inntektene for de lavest
lønte presses ubønnhørlig nedover – dels av kampen alle mot alle om de alt for
få jobbene - dels av den krisepolitikken som bygger på at lavere lønn er veien
ut av krisa.
Men det der er EU – og ikke
EØS, kan en innvende.
Gjennom EØS har Norge
bundet seg til å sette til side alle norske lover, forskrifter og
administrative beslutninger som er i strid med EU-traktatens grunnleggende
prinsipper eller med en EU-lov for det indre markedet – både de lovene som
gjelder i dag og alle som kommer til å bli vedtatt.
Dette betyr at det ikke går an å vurdere EØS-avtalen uten
å legge en vurdering av EU til grunn. Vi er nødt til å spørre: Hvordan utvikler
EU seg? For det som endrer EU, endrer automatisk også EØS.
Seks år ut i krisa er Europa
eneste større region i verden hvor arbeidsløsheten har bitt seg fast. Mediene overgår hverandre med skildringer som
knytter arbeidsløsheten til den krisa som herjer i mange EU-land. Men
arbeidslivet i EU har vært i krise i over tretti år, uten at det fikk særlige
oppslag i media før finanskrisa slo ut.
I eurosonen er 18 millioner
registrert som arbeidsløse – og de mange krisene, finanskrisa, bankkrisa,
gjeldskrisa og samfunnskrisa, får hele skylda. Men i 2007-08, før
finanskrisa, var det 12 millioner arbeidsløse i den samme eurosonen. Det er altså
bare den siste tredjedelen av de arbeidsløse som fikk tallet opp i dagens 18
millioner.
Men det må jo være grunner
til at arbeidsløsheten var så stor også før krisedramatikken slo ut. Siden
eurolanda strevde med en arbeidsløshet på 10-14 millioner fra tidlig på
1990-tallet er det kanskje grunner tett kobla til grunnleggende trekk ved EU?
I 1986 vedtok EU det store
prosjektet med det «indre markedet». I
alle sektorer og bransjer skulle konkurransen slippes fri. Overalt i EU skulle
det indre markedet “sikre alle EU-land markedsadgang” til det store vesteuropeiske
markedet. Det var akkurat det som ble problemet. Det betydde alles kamp mot
alle i stadig skarpere konkurranse om markedsandeler. Den som vant, kunne bare
vinne på bekostning av andre.
Aldri hadde arbeidsløsheten i
EU vært så høy som i 1993, det året da det indre markedet skulle ha slått ut i
full blomst. Da var det nesten 14 millioner arbeidsløse i de land som etter
hvert skulle bli medlem av eurosonen.
EU-kommisjonen oppsummerte
resultatet slik: “Jobbtryggheten har
avtatt i så godt som alle sektorer av økonomien og selv svært store, etablerte
selskap finner det nå vanskelig, om ikke umulig, å garantere stabile
ansettelsesforhold.” (Employment in Europe, 1993)
Jonas Gahr
Støre tok på torsdag sjansen på å skrive: «EUs
politikk kan utgjøre et bolverk mot høyreorientert arbeidslivspolitikk.»
Men ikke en
eneste EU-regjering har noen gang stilt spørsmål ved det markedsliberale
fundamentet for EU-politikken. Det er nok EU-systemet som former politikken til
venstreregjeringer, ikke omvendt. Når en gir opp gamle midler, ender en
fort med å gi opp også grunnleggende mål for hvilket samfunn en vil
jobbe for.
Men
Norden greier seg jo bra – enda alle nordiske land er en del av EUs indre
marked?
Forskningsmiljøer
i fem nordiske land sendte nylig et samla varsko til alle som har trodd at
nordiske samfunn lett kan ta vare på særtrekk som små forskjeller på folk,
arbeid til nesten alle og et oversiktlig og solidarisk organisert arbeidsliv.
(Nordmod-prosjektet)
Slik
er det ikke lenger. Også i nordiske land går flere enn før uten arbeid, og av
dem som har en jobb å gå til, har stadig flere ikke lenger det som kan kalles
«ordna lønns- og arbeidsforhold».
Og
enda verre: Motkreftene til denne utviklingen kan komme til å svekkes og
utmanøvreres så raskt at de ikke kan hindre at det ender med et ras som på kort
tid endrer nordiske samfunn til det ugjenkjennelige.
Nordmod-forskerne
pekte samtidig på hvordan EU-retten griper inn i nordisk arbeidsliv, i Norge
gjennom EØS-avtalen: «Siden arbeidsgiverne har kunnet påkalle EU-retten
for å fremme sine interesser i tvister med fagbevegelsen, har forholdet til
EU-retten blitt en økt kilde til konflikt mellom partene.»
Foreløpig er de sosiale
virkningene mildere i Norge enn i mange EU-land. Én grunn til det er at
arbeidsløsheten er lavere i Norge, at flere er i jobb – og at det er lettere å
finne en ny jobb om en mister den forrige. Det gir ikke bare trygghet, men også
et visst herredømme over eget liv.
En annen grunn er at
fagbevegelsen har større innflytelse på samfunnsutviklingen i Norge enn i de
fleste EU-land. Vi har en kombinasjon av sentrale tariffoppgjør og forbundsvise
oppgjør som vanligvis er godt koordinert og som fastlegger viktige trekk ved
samfunnet vårt også langt utover lønns- og arbeidsvilkår. Og på mange arbeidsplasser
har vi fagforeninger som vaktbikkjer for et arbeidsliv med anstendige
standarder.
Men mye slikt har rakna i
andre land i Europa. Det kan rakne også i Norden, advarer Nordmod-forskerne.
Tror virkelig Støre at det er EØS som kan verge oss?
(Artikkelen ble trykt i Klassekampen 14. mars 2015)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar