Nordiske
land blir mer og mer lik andre land i det krisevridde Europa.
- Hvis ulikhetene
i Norden øker i samme fart som de har gjort de siste åra, vil Norden i
2030 ha like stor ulikhet som Frankrike
- Hvis ulikhetene
i Norden øker i samme fart som i Sverige de siste åra, vil Norden i 2030
ha like stor ulikhet som Italia.
Forskningsmiljøer i fem nordiske land sender et kraftig varsko til alle som har trodd at nordiske samfunn lett kan ta vare på særtrekk som små forskjeller på folk, arbeid til nesten alle og et oversiktlig organisert arbeidsliv.
Og
enda verre: Motkreftene til denne utviklingen kan komme til å svekkes og
utmanøvreres så raskt at de ikke kan hindre at det ender med et ras som på kort
tid endrer nordiske samfunn til det ugjenkjennelige.
Det er særlig fem forhold som Nordmod-forskerne følger med særlig oppmerksomhet og stigende bekymring:
- Andelen i jobb
avtar. I 1990 hadde 78 prosent av alle i yrkesfør alder en jobb å gå til.
I 2012 var det under 74 prosent som var i jobb. Arbeidsløsheten i Norden er
høyere enn i Tyskland og Storbritannia.
- Organisasjonsgraden
i Norden synker: En stadig mindre del av arbeidstakerne er medlem av en
fagforening.
- Tariffdekningen
synker også. En stadig mindre del av arbeidstakerne får sine lønns- og
arbeidsvilkår bestemt av en tariffavtale.
- Ulikhetene i
samfunnet øker. De rikeste rykker fra i toppen, og de fattigste blir
fattigere. Mange innvandrere er blant dem som i dag faller i gruppa «fattige».
- Godt etablerte, universelle velferdsordninger viser tegn til å flises opp og erstattes av behovsprøvde
Norden
har fortsatt de minste ulikhetene i Europa. Det skyldes mange forhold: at så
mange er i jobb, at så mange har tilgang til arbeidsrelevant utdanning, det
tette samarbeidet innen fagbevegelsen om hvordan lønnskampen skal føres og om hvilke
lønnskrav som stilles, at arbeidsgiverne trass i alle sine motforestillinger
fortsatt stiller opp som motpart i tarifforhandlinger - og at skatter og
overføringer til en viss grad jamner ut de største sosiale forskjellene.
I
sluttrapporten prøver forskerne å si noe om mulige årsaker bak denne utviklingen.
·
At økt arbeidsmigrasjon og lavlønnskonkurranse
har forsterka tendenser til å omgå avtalesystemet og til å uthule det lokale
partssamarbeidet i en del bransjer.
·
At rettsliggjøring og konflikter med
EU-retten erstatter innsats for å finne fram til gode kompromisser.
·
At myndighetene ved flere høve har
gjennomført tiltak som svekker vitsen med samarbeid og forhandlinger mellom
partene i arbeidslivet.
Disse
konklusjonene konkretiseres slik - og alle sitater er direkte fra
sluttrapporten til Nordmod:
"I
fagbevegelsen er det et «inntrykk av at krefter på arbeidsgiversiden og i de
borgerlige partiene … ikke bare ser den
økte arbeids- og tjenestemigrasjonen som en kjærkommen mulighet til å spare
lønnskostnader, men også som en anledning til å svekke fagbevegelsen og
avtaleverkets stilling i arbeidslivet. Det kan være «tilstrekkelig å … la
markedet gjøre jobben under beskyttelse av EU-domstolen.»
«Uroen i
fagbevegelsen har også fått næring av at de nye indre-høyre-alliansene i
Norden … har gjennomført reformer som … har svekket fagbevegelsen og forrykket
maktforholdene i arbeidsgivernes favør.»
«Man kan
spørre om deler av arbeidsgiverne og de borgerlige partiene har tatt
tilstrekkelig innover seg
hvilke grunnleggende endringer som er i gang i de åpne, nordiske arbeidsmarkedene.
Man bør ikke undervurdere hva som skal til for å hindre at avtale- og
samarbeidsmodellen i arbeidslivet forvitrer, og hvilke utilsiktete konsekvenser
det kan ha å rokke ved maktbalansen mellom arbeidsgivere og arbeidstakere i en
slik sårbar, labil situasjon. Tillitsbaserte samarbeidssystemer tar lang tid å
bygge opp, men kan ta kort tid å rive ned – slik man så ved forvitringen av
avtalesystemet i England i 80-årene og delvis i Tyskland i 90-årene.»
«Striden om
tiltak for å motvirke lavlønnskonkurranse har tydeliggjort den økte betydningen av EU-retten i
de nordiske arbeidslivsregimene. Avgjørelser i prominente nordiske tvistesaker
i EU-domstolen … har ikke bare understreket hvor integrert de nordiske systemene
er blitt i EU-regimet, men har også bidratt til rettsliggjøring av saker som
tidligere gjerne ble løst forhandlingsveien eller gjennom politiske kanaler.»
«Dette har
innsnevret handlingsrommet for nasjonale fagbevegelser og myndigheter, men økt
bedriftenes handlefrihet og dermed hatt en asymmetrisk innvirkning på styrkeforholdene
mellom aktørene. Siden arbeidsgiverne har kunnet påkalle EU-retten for å fremme
sine interesser i tvister med fagbevegelsen, har forholdet til EU-retten blitt
en økt kilde til konflikt mellom partene. Samtidig har EU-skepsisen vokst blant
medlemmene i fagbevegelsene.»
Nå
gjenstår det bare for FAFO og de samarbeidende forskningsmiljøene i Norden å
vise med konkrete eksempler hvordan «handlingsrommet i mange saker er
begrenset av EU-regler», hvilke regler det dreier seg om, hva det
betyr at handlingsrommet begrenses – og hvordan en kan gjøre noe med
det.
(Artikkelen ble trykt i Klassekampen lørdag 20. desember)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar