TISA-avtalen kan
aldri bli vedtatt hvis vi får en åpen demokratisk debatt om avtalen.
Den
norske regjeringen har lenge forhandla med EU og 22 andre rike land om hvordan høyrepolitikk
skal låses fast i en internasjonal avtale som ingen venstreregjering etterpå
kan gjøre noe med.
Denne
TISA-avtalen (Trade in Services Agreement) skal slippe løs internasjonal
konkurranse i handelen med tjenester, først mellom 51 OECD-land, men etter
hvert også med alle u-land som kan knegås til å slutte seg til avtalen
Den
politiske kjernen i TISA-opplegget er at en regjering som åpner et
tjenesteområde for internasjonal konkurranse, skal kunne føle seg trygg på at
en annen regjering ikke kan omgjøre dette vedtaket etter neste valg. Det er
meningen med TISA at demokratiet skal avsluttes for godt når det gjelder
hvordan tjenester skal selges på tvers av grenser
For
femten år sia var dette nettopp meningen med den såkalte GATS-avtalen, en
avtale innen Verdens handelsorganisasjon (WTO). Men i WTO ble dette stoppa av en
samla blokk av u-land.
Det
er den «stillstanden» store tjenestekonsern i USA og EU nå vil bryte ut av – og
har fått Norge med på. Det skal opplagt ikke stoppe med en avtale mellom 51
OECD-land. Opplegget er at når TISA-avtalen foreligger, skal u-land bearbeides
- ett for ett - for å få dem inn i avtalen, ved å tilby dem noen fordeler på
andre områder.
Forhandlingene
foregår i ytterste hemmelighet – men lekkasjer tyder på at TISA bygges over
samme lest som GATS-forhandlingene la opp til for femten år sia.
I
GATS var hovedregelen den at land som forplikta seg til å åpne et
tjenesteområde for utenlandsk konkurranse, aldri kunne omgjøre den
beslutningen. Det samme gjaldt når landet forplikta seg til å likebehandle
utenlandske og innenlandske selskap på et tjenesteområde. Alle slike
forpliktelser ble del av landets ”bindingsliste”.
Ved
opprettelsen av GATS (og WTO) i 1994 la Brundtland-regjeringen inn slike
forpliktelser for de fleste former for privat tjenesteyting. Det ga oss den
gang bortimot verdensrekord av ei bindingsliste.
Det
var på den tida EU-debatten var på det høyeste i Norge. Sjølve vedtaket om å gå
inn i WTO (og dermed også GATS) ble tatt av Stortinget 1. desember 1994, bare
tre dager etter den opprivende folkeavstemningen om EU-medlemskap. Det var
ingen reell debatt, verken om WTO eller GATS, den høsten.
I
2003 tok Bondevik-regjeringen – fortsatt i stor hemmelighet - et langt skritt
videre ved å forplikte Norge i de GATS-forhandlingene som da foregikk. Etter
press fra SV og Senterpartiet la regjeringen til slutt fram en oversikt
over hva Norge tilbød andre land i forhandlingene om handel med tjenester. Det
som prega tilbudet, var at ferske lovendringer i markedsliberal retning ble
lagt ut som uopprettelige forpliktelser fra norsk side.
Men
det er en enorm forskjell på å endre norsk lov i markedsliberal retning og å
legge inn en generell forpliktelse til markedsadgang og nasjonal behandling for
utenlandske selskap for all framtid. En norsk lov kan når som helst endres av
et Storting som ønsker å endre den. En TISA-forpliktelse binder alle framtidige
Storting, uansett hva norske velgere måtte tenke og ønske
Når
det kommer til stykket dreier TISA-forhandlingene seg om å ta vekk den
handlefriheten offentlige myndigheter har hatt til å la praktiske vurderinger
avgjøre om bestemte offentlige tjenester bør konkurranseutsettes og eventuelt
privatiseres. Det dreier seg i tillegg om å ta vekk den handlefriheten som
ligger i at en kan omgjøre vedtak om konkurranseutsetting og privatisering hvis
erfaringene tilsier det.
Poenget
med TISA er å låse samtlige regjeringer til et prinsipp om at offentlige
tjenester gradvis SKAL åpnes for internasjonal konkurranse. For all framtid!
De
som skrudde sammen GATS-reglene for 15 år sia, hadde en fasit for hvordan
verden burde bli. De må ha vært overbevist om at de ikke kunne ta feil når de
ville ha en verden som aldri kunne få utvikle seg i annen retning.
Det
er tydeligvis den fasiten som nå er lagt til grunn også for
TISA-forhandlingene. Er forhandlerne og regjeringene også denne gang helt sikre
på at stadig mer konkurranse er veien fram til et bedre arbeidsliv og en bedre
verden?
Eller
er det nettopp det de ikke er sikre på? Slik at de må sikre seg - for all
framtid - at sånn må verden bli!
Argumentene
for en friest mulig handel av tjenester er at økt handel øker konkurransen som
så senker prisene, bedrer kvaliteten og øker den samlede velferden for alle
land som deltar i frihandelen. Mange ledd i denne argumentkjeden er tvilsomme.
Det
tyngste argumentet mot en friest mulig handel med tjenester er at den –
kombinert med all konkurranse som fins på varemarkedene – i lengden ikke er
sosialt bærekraftig.
Mange
mennesker er - i det minste i deler av livet – tjent med at deler av
arbeidslivet er skjerma mot altfor hard konkurranse. Gjennom EØS, WTO og TISA er
vi for lengst i en situasjon der slik skjerming nesten bare kan skje i
offentlig sektor.
Kostnadene
ved denne situasjonen må dels tas av den enkelte (ved svekka livskvalitet i og
utafor jobben og ved utstøting fra arbeidslivet) - og dels av samfunnet gjennom
økt press på sosiale ytelser. Det blir f.eks. flere skader på fysisk og psykisk
helse, økt press på familie og andre nære personlige relasjoner og økt behov
for rehabilitering og trygd.
Denne
gjennomgripende konkurransen tøyer samfunnets sosiale bærekraft mye lengre enn
før. Debatten om TISA må derfor bli del av en grunnleggende debatt om vi
virkelig er tjent med dette konkurransesamfunnet. Er vi ikke det, må TISA
avvises.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar