Obama er visst mer skremt av
fristilte finanskrefter enn EU-lederne er
EU og USA forhandler for tida om en handels- og
investeringsavtale med
det overveldende navnet Trans-Atlantic Trade and
Investment Partnership. Forkortelsen
er TTIP, blant kjente uttalt «te-tip». Avtalen, hvis
den blir noe av, vil overføre makt fra regjeringer til kapitalkrefter og
undergrave det politiske demokratiet på viktige samfunnsområder.
Det kan skje også for det som kalles
«finanstjenester», det å flytte penger, låne penger, låne ut penger, spekulere
– dersom slike tjenester skal omfattes av TTIP. Det vil EU, ikke USA.
Finansnæringene er blitt en stadig større – og på
mange måter en dominerende – del av kapitalismen. Bare 3-4 prosent av de
pengene som krysser grenser i dag, er betaling for eksport og import og for
konkrete investeringer. Resten er ulike former for spekulasjon, og en viktig
bakgrunn for den finanskrisa som slo ut i 2008.
En viktig del av samfunnskampen står i dag om hvordan
finanstjenestene skal reguleres og hvordan spekulasjon skal kontrolleres og
begrenses. Her har EU og USA tørna mot hverandre i forhandlingene om TTIP.
Det ser ut som om Obama-administrasjonen er mer
skremt av finanskrisa enn de herskende kreftene i EU. USA har etter 2008
innført strengere regler for finansnæringa enn EU og toneangivende EU-land har
gjort. For EU kan TTIP bli et middel for å svekke kontrollen med
finanstjenestene.
I januar gikk EU ut med perspektivene sine for
finansnæringa i TTIP. Der sto det ingen ting om å svekke finanskontrollen, bare
en setning om at TTIP trengtes for å sikre «finansiell stabilitet».
Hva EU egentlig vil med TTIP på dette området, ble
først klart da et detaljert EU-dokument som var oversendt USA, nådde media
gjennom en lekkasje i mars. Der la EU fram en serie forslag som ville dempe deler
av den finansreguleringa som kom på plass i USA etter kriseutbruddet i 2008.
Det framgår av lekkasjen at for EU er målet at EU og
USA skal arbeide seg fram til et felles regelverk for alle finanstjenester, og
gjerne et regelverk som kan bli brukt som standard også ellers i verden.
Men inntil felles regler er på plass, foreslår EU at
EU-banker skal følge regelverket til EU også når de driver virksomhet i USA –
mot at USA-banker følger regelverket til USA når de opererer i EU.
Dette er en løsning som USA blankt forkaster. Den
ville innebære at EU-banker hadde fordeler framfor USA-bankene både når de
opererer i USA og i EU. En slik situasjon kan utløse press nedover på den
parten som har de strengeste reglene. USA vil derfor holde finansnæringa helt
utafor TTIP.
I denne dragkampen med USA har EU full støtte ikke
bare fra sin egen finansnæring, men også fra Wall Street. Finansnæringa i USA ser seg også tjent med at
finanskrava svekkes i USA.
Fra finansnæringa er lobbyvirksomheten godt
organisert. Den kommer som et tillegg til de vidåpne kanalene som denne næringa
alt på forhånd har til lovgiverne i Washington og Brussel. Richard Normington,
sjefsdirektør i TheCityUK, ei sentral lobbygruppe for den britiske
finansnæringa, sa om ett av EU sine forslag «at en kunne tro at det var tatt
rett ut av vår TTIP-brosjyre».
USAs finansminister Jack Lew har flere ganger sagt at
han er imot finansregler i TTIP fordi «det i handelsavtaler er normalt med
press for å senke standarder enten det gjelder finansregler, miljøregler eller
regler i arbeidslivet». Det er ikke noe en pleier å si fra amerikansk hold når
USA inngår de handelsavtalene som gjør det «normalt å presse standarder.» Men
det kan jo være sant likevel?
EU har ikke gitt seg, men presser på for å komme fram
til et tett «regel-samarbeid». Et slikt regelsamarbeid vil bety et varig
opplegg for å fjerne uenighet og forskjeller mellom EU og USA når det gjelder
finansreguleringen.
Opplegget til EU innebærer at når nye finansregler
forberedes, skal den andre parten rådspørres. Som det står i forslaget:
«Partene unngår å innføre regler som angår markedsoperatørene og lovgivningen
til den andre parten hvis det ikke er overbevisende grunner (overriding
prudential reasons) for å innføre slike regler.»
Et slikt «tett regel-samarbeid» vil gjøre det langt
mer tungvint å drive fram nye, strammere regler for finansnæringene. Det kan
bli særlig skjebnesvangert hvis nye finanskriser truer. Da gjelder det å kunne
handle fort.
Det tette «regel-samarbeidet» kan også gjøre det
vanskeligere å utvikle lovgivning som øker skattlegginga av banker,
forsikringsselskap og andre finansinstitusjoner. Vanskeligere kan det også bli
å forby skadelig spekulasjon, f.eks. spekulasjon mot matpriser, eller å pålegge
finansnæringa å fremme overgang til en klimavennlig samfunnsøkonomi. Da vil det
være kraftige motkrefter både i USA og EU som kan bruke TTIP som ekstrahjelp.
Hvis det blir uenighet om hvordan TTIP-reglene skal
forstås, vil EU ha prosedyrer for tvisteløsning. Tvisteløsningen kan ikke
påtvinge en part en bestemt løsning, men den parten som mener seg «fornærma»,
trenger ikke anerkjenne motpartens regler. Det betyr f.eks. at banker i USA kunne
følge EUs regler så lenge uenigheten varer – og omvendt. Men siden USA-reglene
stort sett er strengest, er det EU som først og fremst kan dra nytte av dette.
EU argumenterer med at det fremmer finansiell
stabilitet at en får samme regelverk for finansnæringa flest mulig steder. Det
bidrar til en tettere kobling av finansmarkeder på ters av grenser.
Men kanskje er det ikke slik at tettere kobling av
finansmarkeder er noe som sikrer finansiell stabilitet. Kanskje er det motsatt.
Kanskje er verdensøkonomien tjent med at noen kan gå foran med strengere regler
for finansielle tjenester. Og var det ikke både nasjonal avregulering og WTO
sin liberalisering av grensekryssende finanstjenester og kapitalbevegelser som
var grunnen til at finanskrakket i USA i 2007-08 spredte seg så raskt og så
ødeleggende fra land til land?
(Viktigste kilde: Corporate Europe Observatory)
(Artikkelen ble trykt i Klassekampen 5. juli 2014)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar